
SISSA – International School for Advanced Studies Journal of Science Communication 
ISSN 1824 – 2049 http://jcom.sissa.it/ 

RECEIVED: March 5, 2011 
PUBLISHED: June 10, 2011 

JCOM 10(2), June 2011 Licensed under Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 
 

Article 

From journal to headline: the accuracy of climate 
science news in Danish high quality newspapers 

Gunver Lystbæk Vestergård  

ABSTRACT: A significant number of mass media news stories on climate change quote scientific 
publications. However, the journalistic process of popularizing scientific research regarding 
climate change has been profoundly criticized for being manipulative and inaccurate. This 
preliminary study used content analysis to examine the accuracy of Danish high quality 
newspapers in quoting scientific publications from 1997 to 2009. Out of 88 articles, 46 contained 
inaccuracies though the majority was found to be insignificant and random. The study concludes 
that Danish broadsheet newspapers are ‘moderately inaccurate’ in quoting science publications 
but are not deliberately hyping scientific claims. However, the study also shows that 11 % 
contained confusion of source, meaning that statements originating from press material or other 
news outlets were incorrectly credited to scientific peer-reviewed publications. 

Context 

A sound public climate change debate depends on comprehensible information about scientific 
discoveries being available to policymakers and laymen. This is a task to be carried out by the mass 
media. However, the media has been accused of not getting the job done adequately.  ”The media have 
failed to inform the public,” geographer Joe Smith concludes after a series of seminars on the BBC 
coverage of climate change.1 Others emphasize a sensationalistic, dramatizing, biased or inaccurate 
coverage.2,3,4 The criticism is further underlined by the counter reaction to the mass media popularization 
of climate science from the scientific community – e.g. the website www.realclimate.org or the campaign 
’A guide to facts and fictions about climate change’ launched by the British Society.5  

Criticism of journalistic incompetence regarding science is historically rooted in the 19th century rise of 
popular science. Fundamentally it stems from a cultural clash based on different ideals, structure, 
motives, procedures and norms.6 The scientific community relies on a set of internalized norms 
articulated in 1942 by Robert K. Merton in the essay ’The Normative Structure of Science’ as the 
CUDOS norms (communalism, universalism, disinterestedness, originality and skepticism7). Journalism 
in Denmark on the other hand is founded on the news criteria called AVISK (topicality, essentiality, 
identification, sensation, conflict).8 In comparing the two a conflict of interest emerges. The scientific 
community endeavors to produce independent, objective and universal research whereas the news media 
require personal intrigues, subjectivity and drama.  McInerney et al. (2004) describes it as a contradiction 
between the quantitative and rational mentality among scientists and the qualitative and emotional 
mentality among news media.9  

As in all cultural divides mistrust and skepticism towards the counterpart is created. In this case it 
manifests itself in accusations of incompetence.10 But what is myth and what is fact? In other words, how 
accurately is the mass media in portraying science? 

Even though it is an essential part of the science/media interaction, only a few scholars have researched 
the topic,11 which is academically linked to media studies, sociology of science and science 
communication.    

Science news accuracy research comes out of American science journalism analysis of the 1970s and 
1980s.12,13,14 Part of the background for this research was a growing critique from the scientific 
community that the mass media is mishandling scientific research.15 The essential finding of this work, 
however, is that science journalism is generally accurate, with most inaccuracies caused by omissions.16 



G.L. Vestergård 2 
 

The majority of the early research used the scientific sources themselves to identify inaccuracies. Thus, 
studies directly comparing media text quotations to scientific publications are scarce. With regards to 
climate change, the most notable example is Allan Bells quantitative analysis from 1994 including 321 
press clippings from 1988 in New Zealand. By the use of six categories of inaccuracy 
(scientific/technical inaccuracies, non-scientific inaccuracies, significant omissions, exaggerations and 
distortions of emphasis) clippings were coded by the authors of the publications. Over 80 % of the 
clippings were coded no worse than ‘slightly inaccurate’.17 

A similar study regarding GMO food was carried out by McInerney et al. in 2004. A comprehensive 
data set of press clippings from 18 American newspapers and magazines from 1992-2002 were 
examined. As Bell they discovered that only a minor fraction of the articles were faulty, but at the same 
time concluded that it only takes a few risk framed articles to change public perception of a scientific 
subject such as GMO food. They also coined the term ‘broad brush approach’ to describe the media’s 
ability to “paint data as clear-cut factual information and leaving smaller details and subtleties of the 
research to more scholarly publications”.18  

Similar conclusions have been made by Eldridge and Reilly in 2003 analyzing the coverage of mad cow 
disease in British media19 and Bubela and Caulfield in 2004.20 Both states that even though the majority 
of science news articles are loyal to the scientific claim – though simplifying them – it only takes a few 
distorting articles to alternate public perception on the subject.  

The existing literature therefore points to the hypothesis that most of the generalized condemnation of 
the press coverage of science is baseless. However most studies of science accuracy have been carried 
out in English-speaking countries where the dominant media structure is a liberal or Anglo-American 
model associated with a high degree of professionalization and specialization of journalism.21 In smaller 
language areas, such as Denmark, journalists are more often generalist and therefore science reporters are 
few. For example only one (Dagbladet Politiken) of the three major national newspapers employs a 
science editor.22 Also Rikke Schimdt Kjærgaard has argued that leaving out local cultural and national 
contexts in media studies leads to simplistic narratives of occurring trends. She based this assertion on 
her finding that, contrary to US and British press, Danish media coverage of nanotechnology was not 
increasingly negative.23 Moreover, inaccuracies are bound to occur from the fact that Danish science 
news based on scientific articles require translation from English. Therefore it is necessary to carry out 
separate investigations in such unique language zones as the Danish. 

Objective  

The main research question was as follows: How accurate are selected Danish nationwide high quality 
newspapers in quoting publications from Science and Nature regarding the topic climate change? 

Based on the existing literature it was hypothesized that the newspapers would be fairly accurate though 
serious exaggerations and sensationalized claims were expected to emerge sporadically.   

Also most inaccuracies were expected to be random as a result of editorial busyness and recklessness as 
opposed to systematic inaccuracies resulting from journalistic news values and readers appeal motives 
such as deliberately exaggerating or sensationalizing claims. The latter hypothesis is inspired by Maxwell 
T. Boykoff findings from 2007 concluding that British press is not influenced by the journalistic norm of 
‘balanced’ reporting which would cause a bias coverage of climate change as climate skeptics are given a 
disproportionate amount a coverage.24  

Method 

Data was accumulated from the Danish media database Infomedia. Three nationwide high quality 
newspapers were chosen: Jyllands-Posten, Dagbladet Politiken and Dagbladet Information. Originally 
also tabloid newspapers were included but in order for articles to be included in the study, the scientific 
publication source needed to be identifiable. This was not possible for any climate change science articles 
covered in the tabloid press in the period.25 The journals Science and Nature were chosen because of their 
status as the most widely read and most prestigious scientific journals worldwide.  

A number of test runs showed that news articles on climate change began rising steadily from 1997 and 
therefore a time period from 1997 to 2009 was chosen. All articles from uneven years including ‘climate 



3 From journal to headline: The accuracy of climate science news in Danish high quality newspapers 
  

 

change*’, ‘global warming*’ and ‘greenhouse effect*’ and quoting Science or Nature were extracted 
(1997, 1999, 2001, 2003, 2005, 2007 and 2009) resulting in 88 news articles.  

 
Year 1997 1999 2001 2003 2005 2007 2009 Total 
News articles quoting 
Science/Nature 

8 7 6 8 26 17 16 88 

Total number of climate 
change news articles 

253 166 443 308 528 1615 1609 4922 

Quoting articles in 
percentage of total number 

3 4 1 3 5 1 1 2,6* 

Total Science/Nature articles 
on climate change 

348 437 649 607 763 1251 1552 5607 

Quoting articles per 
newspaper 

        

Dagbladet Politiken 1 2 1 4 13 11 11 43 
Dagbladet Information 4 4 3 1 9 3 5 29 
Jyllands-Posten 3 1 2 3 4 3 0 16 

*Average per year 

Table 1. Number of climate change news articles quoting Science/Nature per year per newspaper.  

Identifying the corresponding scientific publications in Science and Nature required some detective 
work as none of the 88 articles included a complete title or other unambiguous markers. 

The quantitative content analysis was based on Riffe et al.’s methodology dividing the data into units.26 
‘Study units’ were identified as news articles on climate change, ‘sampling’ units as the 88 articles 
quoting scientific publications, ‘information units’ as text paragraphs including quotes and ‘referential 
units’ as the scientific publications. Inspired by Bells typology of inaccuracies and based on a pilot 
coding test the following categories were identified to be used in the coding process:  

1) Factual inaccuracies: E.g. inaccurate numeric values or scientific terms. 
2) Confusion of source: Claims from press briefings or other news outlets wrongfully credited to 

the scientific publication.  
3) Omissions/additions: Quotations added or lacking information which misleads the scientific 

claims.  
4) Exaggerations: E.g. elevated numeric values or increased geographic area. Note that the 

distinction between factual inaccuracies and exaggerations is based on the textual context. 
5) Paraphrases: Misleading use of paraphrases or euphemisms.  
6) Faulty conclusions: Wrongful interpretation of the scientific conclusion. E.g. a claim labeled as 

‘proven’ even though it’s classified as a hypothesis scientifically.  
7) General confusion: Significantly misleading quotation seriously distorting the scientific claim.  

Supplementary to the quantitative method a qualitative analysis of three articles was carried out in order 
to determine the origin and nature of the inaccuracies. The qualitative analysis was especially focused on 
examining the anatomy of the confusions of source.  

Results 

As shown in Table 1, the number of news articles quoting scientific publications, the total number of 
news articles on climate change, and the number of scientific publications all steadily grew during the 
period. There’s an anomaly in 2005 where news articles quoting science peaked, probably caused by a 
series of influential articles in Science and Nature. On the 8th of August Science printed three separate 
articles refuting the otherwise acknowledged research done by climate skeptic John Christy. Two weeks 
earlier Nature published an article hinting that anthropogenic climate actions were to blame for hurricane 
Katrina. After 2005 the number of news articles quoting Science/Nature slightly declined whereas both 
the total number of news articles and the number of scientific publications continued rising. This 
development is in line with Weingart et al.’s findings from 2000 stating that the scientific discourse will 
be marginalized and overtaken by a political discourse.27 



G.L. Vestergård 4 
 

Regarding the quantitative content analysis the following were found: 46 out of the 88 articles contained 
a total of 70 inaccuracies.   

 
Year Articles Articles with inaccuracies Inaccuracies in total 
1997 8 5 11 
1999 7 6 9 
2001 6 4 4 
2003 8 6 7 
2005 26 13 20 
2007 17 6 8 
2009 16 6 11 
Total 88 46 70 

Table 2. Number of inaccuracies per year. In 1997 63% of the news articles contained inaccuracies. In 2009 only 38% were flawed. 
One reason might be the increased media attention and hence journalistic specialization in climate change science. 

Factual inaccuracies (contained in 16 % of the articles) 

It is slightly worrying that basic transcription is flawed in almost every sixth article even though most of 
them were minor. In one article 4,5 degrees Fahrenheit was directly translated to 4,5 degrees Celsius. In 
another a 3,5 degrees temperature rise were converted to 5 degrees in the news article. In others time 
frames were changed, for example 1980-2000 instead of the correct 1982-1999. 

Confusion of source (11 %)   

These are considered some of the gravest inaccuracies as peer-reviewed claims in the scientific 
publications were mixed with either oral statements made by the researcher or journalistic interpretation 
added in the popularization process. For example, in one news article from 1997 statements made by the 
acclaimed environmentalist Wallace Broecker in a press release was confused with written statements 
from his respected scientific article. For example the sentence “[t]he results of the global warming could 
very well be a new ice age” is paraphrasing a press release but credited to a scientific article. However, 
this article does not mention the possibility of an imminent ice age.  

Omissions/additions (23 %) 

Expressions arbitrary to the scientific claims such as ‘the warmest and wettest winter, ‘polar bears’ or 
‘human caused greenhouse effect’ were added to direct or indirect quotes. Omissions mostly included 
leaving out geographic limitations. For example, in one article it was not specified that claims about the 
ozone layer were restricted to the arctic area. However none of the omissions or additions caused critical 
manipulation of the central claims of the scientific articles.    

Exaggerations (7 %) 

Most severe in this category was one article claiming that the earth would most likely heat up by 11 
degrees over the next 100 year even though the probability stated in the scientific publication was below 
4,2 %. Others included generalized claims as for example stating that the temperature has risen 5 degrees 
during winter time in the northern hemisphere even though the scientific claims was restricted to a few 
fragmented areas. In another article it was claimed that the global sea level could rise 1,4 meters within 
this century whereas the publication stated an uncertainty range from 0,5-1,4 meters.  



5 From journal to headline: The accuracy of climate science news in Danish high quality newspapers 
  

 

Paraphrases (2 %) 

Only two such inaccuracies were identified, suggesting that overall the Danish broadsheet newspapers 
use a consensus based objective vocabulary e.g. ‘global warming’ or ‘climate change’ as opposed to 
‘climate catastrophe’.   

Faulty conclusions (10 %) 

Most inaccuracies in this category included hypotheses or conclusions from preliminary studies being 
forwarded as solid facts, leaving out crucial modifications.  For example, in a news article from 2005 it is 
reported as confirmed that the golf stream is significantly weakened while the corresponding scientific 
article only suggests that the results can be interpreted that way. In another the following is stated: 
“Researchers convinced: Climate changes on earth are human induced”. In the scientific article it is 
modified: "[i]]t may be anthropogenically induced and may continue to rise”. 

General confusion (5 %)  

Only four articles out of the 88 had serious inaccuracies causing general confusion about the scientific 
claims. Two were included in this category because of grave confusion of source. Another was included 
because of the high amount of inaccuracies and one because of the focus on the inaccurate conclusion 
that the earth most likely would warm 11 degrees Celsius within the next century.   

According to the primary hypothesis it is surprising to find that more than half of the news articles 
include inaccuracies. Also the amount of confusion of source was unforeseen – it was present in 11 % of 
the news articles. In most of these, exclusive information from press releases was credited to the 
scientific articles. This kind of detachment from the original scientific articles and foundation in other 
press material is also observable in categories such as factual inaccuracies, additions and exaggerations. 
Here claims were unconsciously being forwarded from secondary material without being fact checked in 
the scientific publication. These results are, nevertheless, in consensus with Woloshin’s and Schwartz’s 
research from 2002 stating that 82 % of all scientific publications being covered in the mass media are 
based on press releases.28  

Based on the quantitative results, it is therefore fair to criticize the high quality newspapers for 
mishandling scientific claims, but the essence of the present criticism is wrong. Instead of attacking the 
news values or journalistic norms, the debate should both emphasize journalistic work conditions with 
insufficient time for thoroughness as well as the communication structure currently surrounding science 
news, which often lets news journalist rely on secondary sources. 

Also it is worth noting that many of the news articles had problems reproducing accurate temperatures – 
a central part of climate science news. In three articles the inaccuracy seems to stem from a lack of 
conversion from Fahrenheit to Celsius. In others an inaccurate temperature raise were added or an 
uncertainty range was omitted.  

Conclusions  

46 out of 88 news articles contained a total of 70 inaccuracies. Even though the majority was found to be 
random and seemingly unintended it is still a surprising result, especially considering that one in six 
included factual inaccuracies. It is therefore concluded that the selected Danish high quality newspapers 
were moderately inaccurate in quoting climate science from the journals Science and Nature. 

Compared to both Bell’s, McInerney et al.’s, Bubela and Caulfield’s results this study shows a higher 
degree of total inaccuracies as the majority were flawed. But in line with previous research, 
exaggerations were neither common nor serious inaccuracies. Moreover, only four news articles could be 
categorized as containing general confusion. This confirms the conclusion made by McInerney et al. that 
only a minor fraction of news articles are distorting the original scientific claims. Therefore this study 
supports the scholarly founded claim that the news media does not predominantly hype science news.  



G.L. Vestergård 6 
 

Instead, confusion of source, present in 11% of the news articles, was found to be more dominant than 
expected. This category is particularly interesting and should invite further examination as confusion of 
source confuses the relationship between peer-reviewed claims and common statements originating in 
press or news material. This makes it impossible for the receiver to distinguish between scientifically 
validated claims and unconfirmed statements or interpretations. 

It is therefore proposed that a change of perception is necessary within the science community from the 
current dogmatic perspective on the news media as sensationalizing, dramatizing and exaggerating 
science to a more nuanced look on the origin and flow of science news. 

Discussion 

A university releases press material about research being published in Science or Nature. An international 
news agent like Reuters or AP transmits it into the international news flow. The Danish news agent 
Ritzau picks it up and soon it’s in every science journalist’s inbox. Science news travelling this 
commonly used road between lab and media therefore pass through four gatekeepers, each of them 
processing or translating the original material. No wonder inaccuracies happen. But as this study shows 
the inaccuracies themselves are not the most worrying. More importantly, leaving out the gatekeepers as 
source skews the popularization of science. 

For the receiver of science news it is therefore legitimate to ask: Where does science news come from? 
As mentioned earlier, research shows that 82 % stem from press releases. Furthermore K. Wilson in 2000 
concluded that the majority of science reporters use news outlets as their dominant knowledge source.29 
This means that the road from lab to news becomes shadowy.  

Additionally, it was impossible in the analysis to determine the origin of the inaccuracies. Some were 
traced to a telegram, press release or other news source making it unfeasible to hold news journalists 
solely responsibility for miscommunicating science. Previous research has also shown that press releases 
as well as scientists themselves exaggerate research claims.30,31 

As suggested earlier, it may be fruitful to initiate a paradigm shift in the research of accuracy in science 
news. News articles are only the tip of the iceberg and underneath an abundant network of 
communication structures each influencing and possibly alternating the scientific message is buzzing32. 
Only by mapping and understanding these structures comprehensively, can we improve the accuracy of 
science news.   

Acknowledgements  

The author wishes to thank her dissertation supervisors Niels Ole Finnemann and Kristian Hvidtfelt 
Nielsen for useful comments and Kristine Hays Lynning for reviewing the article. 

Notes and references 

 
1 M. Hulme (2009), Why we disagree about climate change, Cambridge University Press, New York U.S.A. pp. 230-31. 
2 P. Broks (2006), Understanding Popular Science, Open University Press, England, pp. 59. 
3 M.T. Boykoff (2007), Flogging a dead norm? Newspaper coverage of anthropogenic climate change in the United States and 

United Kingdom from 2003 to 2006, Area 39(2). 
4 M. Bucchi and R.G. Mazzolini (2008), Big science, little news, science coverage in Italian daily press, 1946-1997, in 

M.W. Bauer and M. Bucchi (2008), Journalism, Science and Society, science communication between news and public relations, 
Routlegde, New York U.S.A. pp. 53. 

5 B. Ward (2008), The Royal Society and the debate on climate change, in M.W. Bauer and M. Bucchi (2008), Journalism, Science 
and Society, science communication between news and public relations, Routlegde, New York U.S.A. pp. 163. 

6 D. Nelkin (1987), Selling science, W.H. Freeman, New York U.S.A. 
7 R.K. Merton (1942), The Normative Structure of Science, in R.K. Merton, The Sociology of Science: Theoretical and Empirical 

Investigations, University of Chicago Press, Chicago U.S.A. (1973). 
8 P. Kramhøft (2000), Journalistik med omtanke, Forlaget Ajour, Gylling, pp. 52. 
9 C. McInerney, N. Bird and M. Nucci (2004), The flow of scientific knowledge from lab to the lay public: The case of genetically 

modified food, In Science Communication 26(44): 66. 
 



7 From journal to headline: The accuracy of climate science news in Danish high quality newspapers 
  

 

 
10 G. Geller, B.A. Bernhardt, M. Gardner, J. Rodgers and N.A. Holtzman (2005), Scientists' and science writers' experiences 

reporting genetic discoveries: toward an ethic of trust in science journalism, Genet. Med. 7(3): 198-205. 
11 C. McInerney, N. Bird and M. Nucci (2004), The flow of scientific knowledge from lab to the lay public: The case of genetically 

modified food, Science Communication 26(44): 50. 
12 J.W. Tankard and M. Ryan Jr. (1974), News Source Perceptions of Accuracy of Science Coverage, Journalism Quarterly 51(2):  

219-225. 
13 D.L. Pulford (1976), Followup Study of Science News Accuracy, Journalism Quarterly 53: 119-121. 
14 P.J. Tichenor et al. (1970), Mass Communication Systems and Communication Accuracy in Science News Reporting, 

JournalismQuarterly 47((Winter)): 673-683. 
15 Ibid. 
16 R.B. McCall and S.H. Stocking (1983), Between Scientists and Public: Communication Psychological Research Through the 

Mass Media, in American Psychologist 37(9): 985-995.  
17 A. Bell (1994), Media (mis)communication on the science of climate change, Public Understanding of Science 3(3): 259-275. 
18 C. McInerney, N. Bird and M. Nucci (2004), The flow of scientific knowledge from lab to the lay public: The case of genetically 

modified food, Science Communication 26(44): 65. 
19 J. Eldridge and J. Reilly (2003), Risk and relativity: BSE and the British media, in N. Pidgeon, R.E. Kasperson, P. Slovic (eds), 

The social amplification of risk, pp. 138-56, Cambridge University Press, Cambridge U.K. 
20 T.M. Bubela and T. Caulfield (2004), Do the print media ‘hype’ genetic research? A comparison of newspaper stories and peer-

reviewed research papers, in Canadian Medical Association Journal, April 27, 2004, 170(9).  
21 D.C.Hallin and P. Mancini (2004), Comparing media systems: three models of media and politics, Cambridge University Press, 

Cambridge U.K. 
22 K.H. Nielsen (2005), Between understanding and appreciation. Current science communication in Denmark, JCOM 04(04): A02. 
23 R.S. Kjærgaard (2010), Making a small country count: nanotechnology in Danish newspapers from 1996 to 2006, in Public 

Understanding of Science 19(1): 80-97. 
24 M.T. Boykoff (2007), Flogging a dead norm? Newspaper coverage of anthropogenic climate change in the United States and 

United Kingdom from 2003 to 2006, in  Area 39(2). 
25 In Denmark the two tabloid newspapers Ekstrabladet and B.T only ranks as the 5th and the 8th most read newspapers. Tabloids are 

therefore not as widely read in Denmark as in most anglo-american countries. See  
26 D. Riffe, S. Lacy and G.F. Fico (2005), Analyzing Media Messages Using Quantitative Content Analysis in Research, second 

edition, Lawrence Erlbaum Associates, London U.K., pp. 68-69. 
27 P. Weingart, A. Engels and P. Pansegrau (2000), Risks of communication: Discourses on climate change in science, politics and 

the mass media, in Public Understanding of Science 9(3): 261-283. 
28 S. Woloshin and L.M. Schwartz (2002), Travels in the genetically modified zone, Harvard University Press, Harvard U.S.A. 
29 K. Wilson (2000), Drought, Debate, and Uncertainty: Measuring Reporters’ Knowledge and Ignorance about Climate Change,  

Public Understanding of Science 9: 1–13. 
30 S. Woloshin and L.M. Schwartz (2002), Press releases Translating research into news, JamaJournal of the American Medical 

Association 287(21): 2856-2858. 
31 N.A. Holtzman et al. (2005), The quality of media reports on discoveries related to human genetic diseases, Community Genet. 

8(3): 133-144. 
32 B. Lewenstein (1995), From Fax to Facts: Science Communication in The Cold Fusion Saga, Social Studies of Science 25(3): 

403-436. 
 

 

Author 

Gunver Lystbæk Vestergård has a graduate degree in Journalism, supplementary studies in Science 
Studies and an undergraduate degree in Media Studies from the University of Aarhus, Denmark. She is 
currently affiliated with the Department of Science Studies, Aarhus University. E-mail: glv@adm.au.dk. 

 
 
 

HOW TO CITE: G.L. Vestergård, From journal to headline: the accuracy of climate science news in Danish 
high quality newspapers, Jcom 10(02) (2011) A03. 

 


